donderdag 28 april 2022

Tóch nog een artikel.....




Sinds 2018 heb ik niets meer geschreven op dit blog, of is het deze blog? Ik weet het nog steeds niet, maar is in feite een bijzaak.
Ook op mijn andere blog: Leefse heb ik tot vorig jaar juli nog wel mijn overdenkingen en hier en daar mijn verontwaardiging kunnen uiten, maar heb dat eveneens laten rusten, met redenen die ik daar heb beschreven.


De reden dat ik hier met schrijven ben begonnen in 2015, had met mijn boek te maken:
Als geloof een gevangenis wordt, dan.....
Een boek, wat helemaal geen boek zou worden, maar als een vorm van eigen-therapie voor mij heelzaam zou kunnen zijn, ofwel schrijf van je af. Uiteindelijk vond ik het waard, dat het een boek zou worden.
Niet voor het grote publiek, het is in geen winkel te koop, maar wel via de manier van Printing on Demand. Drukken, zodra er een vraag naar is, iemand het wil lezen.

Maar.....zodra je met een kwetsbaar verhaal naar buiten komt, loeren er overal gevaren. Niet iedereen is er van gediend om kritiek op systemen te lezen, en zéker niet over religie en hun vertegenwoordigers.
Ik ben dan ook gestopt om ook maar iets te vertellen over mijn leven.

Ik heb in de afgelopen twee Covid jaren, mij meer en meer gerealiseerd, dat wat ik in godsdienstige kringen heb meegemaakt, als eenling, nu gaande is over de hele wereld, de hele wereldbevolking wordt een nieuw geloof, een nieuwe religie opgedrongen.
Allemaal gebaseerd op MACHT, ANGST, GEHOORZAAMHEID.
Dat is mede de reden, dat ik tóch over mijn boek wil verhalen, na jaren van stilzwijgen.
Opdat ook anderen met hun kwetsbare ervaringen naar buiten durven te treden.
Dat er geluisterd wordt!
Luisteren naar jezelf en luisteren naar elkaar!
Dat we uit eeuwenoude kluisters heen kunnen breken, tevoorschijn komen!
Dat we als VROUW, als MENS tevoorschijn komen!
En ja, daar heb je wel moed voor nodig!

Mijn boek begint met een uitspraak van de Psychiater Thieu Wertenbroek die ik hier wil plaatsen.
Het verschil tussen een waan en een geloof.
Wat er nu wereldwijd gaande is, is een waan, want het doet ons geen goed!
En ik geloof er in, dat er, hoe zwaar soms ook, we uit deze waan kunnen komen, uit die gevangenis kunnen los breken, als we werkelijk naar ons zelf en naar elkaar durven en kunnen luisteren!
 
 

Kijkt u niet teveel neer op een waan, want een waan is een privégeloof, zoals het geloof een collectieve waan is.

Er is geen enkel verschil.

Beiden zijn niet bewijsbaar. Alle argumenten worden terzijde gelegd. Men gelooft op een irrationele manier, met absolute zekerheid. En dat heeft een mens blijkbaar nodig. Maar of het nu een waan of een geloof is, het maakt geen enkel verschil. Het enige is, is het heilzaam? En dáár gaat het om. Als een waan heilzaam is, mag u het een geloof noemen. En als een geloof niet heilzaam is, laat het dan maar een waan.


Thieu Wertenbroek ( theoretisch fysicus, arts-psychiater, in een radio interview in 1996 over "Waan en werkelijkheid").


Voor wie interesse heeft, is het boek hier te bestellen.


Leefse!


Aaltje.





 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten