zaterdag 19 december 2015

Hallo..... Is daar iemand???


Hoe bescherm je je tegen hen, die het ogenschijnlijk goed met je voor hebben?

Af en toe reageer ik op de site van Inge Bosscha: dogmavrij .
Zo ook deze week, waarin zij een interview had geplaatst met Marlene Winell, over RTS, ofwel, Religieus Trauma syndroom.
Dit artikel raakte me.
Mensen die zijn opgegroeid binnen een dogmatisch religieus gezin en er op latere leeftijd uitstappen, vertonen vaak dusdanige symptomen, die enigszins te vergelijken zijn met PTSS (Post Traumatisch Stress Syndroom).
Niet iedereen schaart zich achter de diagnose RTS. Commentaren als: opnieuw een stempel voor weer wat nieuws, wat bedacht is, is gauw genoeg gegeven.
Maar als ervaringsdeskundige weet ik, terwijl ik in een niet- christelijk gezin ben opgegroeid, dat dogmatisch geloof, je een enorme schade kan toebrengen. Vooral, als daar in mijn geval, misbruik heeft plaatsgevonden.
Het duurt jaren, om deze indoctrinaties, deze verslaving, te verwerken. Aan jezelf toegeven, dat je in iets geloofd hebt, wat wanen zijn, dat je jezelf hebt uitgeleverd, dat er van je eigen identiteit (bijna) niets meer over is.
Bij dat proces van ontslaving, had ik graag hulp gehad. In Nederland was die er destijds niet te vinden. Ik kwam bij een vrouw terecht in Duitsland, die kennis had over sekten en sekteverlaters (als dit woord tenminste bestaat). Maar uiteindelijk bleek zij een vertegenwoordigster te zijn van de katholieke kerk. Ik haakte af!
Een dominee van een bekende radio/tv omroep, heb ik een aantal jaar geleden benaderd en heb in een brief mijn ervaringen rond geloof verteld. Zijn reactie: "Uw brief is een krachtige oproep tot handelen. Ik ga er binnen mijn team over praten". Om daarna maanden niets te horen. Uiteindelijk sleepte dit twee jaar voort, zonder dat er werkelijk iets gebeurde. Zijn laatste reactie was, dat ik zelf, van binnen uit, in die kerk, er iets aan moest doen.
Terwijl ik dit hier nu plaats, stijgt opnieuw de verontwaardiging in me! Juist niet meer terug naar die kerk..... en iets veranderen in zo'n bolwerk? Zodra ik deze type kerk binnenstap, word ik met argwaan bekeken, zal mijn zonden moeten bekennen, want ik ben in de handen van de duivel gevallen!
Wederom een slechte ervaring met een vertegenwoordiger van een kerk. Iemand die speciaal was aangesteld voor pastorale zorg!
Hoe durft men?!!!

Op een gegeven moment werd door de overheid het telefonische meldpunt Sektesignaal in het leven geroepen.
Ook hier heb ik contact mee opgenomen om mee te delen, dat ik mijn ervaringen op schrift heb gesteld en ik verzocht hen, of iemand bereid kon zijn, mijn manuscript te willen lezen. Na een paar weken wachten, kreeg ik bericht, dat zij het te druk hadden en verwezen mij naar één van de door de overheid erkende hulpverleners rond sekten.
Met drie adressen heb ik contact opgenomen:

De eerste, een psycholoog en tevens vertegenwoordiger van de antroposofie, vroeg €100,00 voor het lezen van mijn verhaal. Na een paar keer slikken heb ik hem dit betaald en een gesprek gehad.
Conclusie: Ik kreeg uitsluitend kritiek, hoorde geen enkele be- of aanmoediging of waardering.
Integendeel, ik moest zelfs vragen om mijn manuscript weer mee te krijgen.
Ik ben met opgeheven hoofd vertrokken!

Toen nummer twee, mensen die een website hanteren en waarschuwen voor de manipulatie binnen groeperingen.
Ik heb hen geschreven, dat ik met een blog was begonnen en dat mijn boek bijna gereed was.
Na drie weken had ik nog niets gehoord, waarna ik opnieuw hen herinnerde aan mijn mail. Daarop kreeg ik een zwak excuus, het was op de achtergrond geraakt, maar mij werd bij deze succes gewenst.
Ik kon slechts reageren met: "Ik ben met stomheid geslagen!".

Nummer drie: Een vrouw die sekte - en loverboy slachtoffers begeleid, voor €80,00 per uur.
Ik heb haar geschreven, dat ik haar op de hoogte wil brengen van mijn boek en dat juist de combinatie van haar hulpverlening, in mijn verhaal aan de orde komt.
Na een paar weken kreeg ik een mail terug van haar "zaakwaarnemer"(praktijk-management): "Mevrouw had met belangstelling mijn email gelezen, maar helaas heeft zij het nu zo druk, dat zij geen tijd heeft aandacht mijn boek kan geven. Wel wenst zij U veel succes!".

Einde sektehulpverleners!

Zo, dit staat!!!

En nog steeds sta ik overeind!
Nog steeds ben ik niet verbitterd geraakt, of depressief of ergere varianten.
Ik ben er nog en ik leef!
Maar hoe is het mogelijk?!
Een ex-slachtoffer, die NIET gehoord MAG worden???!!!

Kan het zijn, omdat ik niet eerst hun hulpverleningstraject heb gevolgd en op eigen kracht, mijzelf heb kunnen bevrijden van de verslaving aan dogma's?

Arme mensen, die ten prooi zijn gevallen aan vals geloof en/of hun vertegenwoordigers.
Wat een "betrokken" hulp valt hen ten deel!

Hoe heb ik het geklaard? Want het ligt achter me.
In één van de volgende artikelen komt dat aan de orde.
Eerst moest dit van mijn hart!

Leefse
Aaltje!

P.S. Dit zijn de gevolgen van de weigering om de wet op de godsdienstvrijheid ter discussie te stellen!







2 opmerkingen:

  1. Hallo... is daar iemand?? Wat een helder stuk heb je geschreven! Je maakt pijnlijk duidelijk dat het vinden van passende hulp voor religieslachtoffers zeer moeilijk is.

    Ik heb je verhaal gehoord...

    *DIKKE KNUFFEL*

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jouw "dikke knuffel" heb ik in dank aanvaard!!!
      En het woord religieslachtoffers neem ik graag van je over, is een duidelijke en tegelijkertijd ruim gesteld begrip!

      Verwijderen