maandag 2 november 2015

Waan of geloof!



Kijkt u niet teveel neer op een waan, want een waan is een privégeloof, zoals het geloof een collectieve waan is.
Er is geen enkel verschil.
Beiden zijn niet bewijsbaar. Alle argumenten worden terzijde gelegd. Men gelooft op een irrationele manier, met absolute zekerheid. En dat heeft een mens blijkbaar nodig. Maar of het nu een waan of een geloof is, het maakt geen enkel verschil. Het enige is, is het heilzaam? En dáár gaat het om. Als een waan heilzaam is, mag u het een geloof noemen. En als een geloof niet heilzaam is, laat het dan maar een waan.

Thieu Wertenbroek ( theoretisch fysicus, arts-psychiater, in een radio interview in 1996 over "Waan en werkelijkheid").

Toen ik deze uitspraak voor het eerst hoorde, wilde ik er niets van weten.
Waan of geloof?
Het kwam wel erg dicht bij voor iemand die 17 jaar lang in een geloofswereld had verkeerd.
Maar ik sloot me niet af voor deze uitspraak en heb hem regelmatig opnieuw bekeken, in handen genomen en in me om laten gaan.
Nu is het een uitspraak, waarmee ik mijn boek begin.
Ik voeg er nu ook niets aan toe, want: het is iets om over na te denken!

Leefse
Aaltje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten