donderdag 7 januari 2016

Wat zeg je.....??? Deel 1




Spreken in tongen en vallen in de Geest!
Deze week op de site dogmavrij werd mij via de reacties gevraagd, wat "tongentaal" eigenlijk betekent.
Ik was even verrast en moest stilletjes glimlachen: O ja..... tongentaal, wat was dat ook alweer. Ik verbaasde me over mijzelf, het was al ver weg gezakt in mijn geheugen en eerlijk gezegd was ik daar blij mee. Dat kon dus ook!

Nu terug naar de vraag, wat is tongentaal!
Voor wie daar in geïnteresseerd is, eerst een stukje uit de bijbel, want daaraan wordt het gegeven van de doop in de Heilige Geest (H.G.) en het spreken in vreemde tongen, ontleend.
Handelingen 2: 1-4.
En toen de Pinksterdag aanbrak, waren allen tezamen bijeen. En eensklaps kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis, waar zij gezeten waren; en er vertoonden zich aan hen tongen als van een vuur, die zich verdeelden en het zette zich op ieder van hen; en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken.

In de vol evangelische kerk waar ik kwam, werd op veel gebieden onderscheid gemaakt met andere kerken, zoals o.a. de doop in de Heilige Geest.
Zodra je je leven aan Jezus had gegeven, was je een wedergeboren christen, wat met Hallelujah geroep door de anderen werd begroet. Nu was jij OOK in de Heer. Liep je een poosje mee, waarin je onderwezen werd in de leer van de bijbel door een daartoe aangewezen persoon, dan werd het aspect van: "Dopen in de Heilige Geest" aangekaart. Zodra je daarin "gedoopt" was, ofwel er werd een gebed uitgesproken, waarin de H.G. uitgenodigd werd binnen te komen bij die persoon, dan kon je daarna meestal spreken in deze "vreemde tongen" (hoewel, dat was geen garantie).
Dit spreken in tongen, was een soort wapen die de Heer je gaf tegen de aanvallen van de duivel, maar het vulde ook je gedachten met de taal van God, waardoor je eigen gedachte, je eigen verstand op de achtergrond raakte en je constant afgestemd zou zijn op God.
Wat klonk het mooi en..... ik wilde toch Jezus volgen?
Dus ook ik werd tijdens een gebed dat iemand over mij uitsprak, gedoopt met de H.G. Vrij gauw daarna hoorde ik mijzelf klanken uiten, vreemde woorden, lettergrepen spreken. Dat zou het dus zijn: tongentaal, spreken in vreemde tongen. Je laat de woorden, letters, geluiden, ongecontroleerd uit je mond komen.

Een ander verschijnsel bij het dopen in de H.G. is, dat je ook zo geraakt kunt worden door de H.G., dat je tijdens gebed in de geest kunt vallen.
Tijdens kerkdiensten kon het gebeuren, nadat er werd opgeroepen tot gebed voor bepaalde zaken, bijvoorbeeld een zonde, een ziekte of een probleem, mensen naar voren gingen en tijdens het gebed "in de geest" konden vallen en op de grond terecht kwamen. Meestal renden er wel wat "helpers" rond, die waar nodig mensen op vingen. Mensen kwamen nooit hard ten val.
Er konden daarbij allerlei emoties vrij komen, zodat het een drukte van belang kon zijn: huilen, schreeuwen, lachen, vreemde klanken, of stil. Situaties die je in een "normale" bijvoorbeeld gereformeerde of katholieke kerkdienst nooit mee zou maken.

Na al die jaren vraag ik me wel af, hoe het mogelijk is, dat zoveel mensen zich hierdoor kunnen laten leiden.
Als ik deze mensen voor me zie, waren het allemaal mensen, die aandacht nodig hadden, goede, hulpvaardige mensen, die hier het gevoel hadden, gezien te worden. Maar ik denk, dat een vorm van massahysterie, massamanipulatie hieraan ten grondslag ligt. Ontvankelijk zijn voor aandacht maakt je misschien minder kritisch. Iets werkt bij de één, wat hem goed doet en een ander verlangt naar dezelfde ervaring, zodat hij open staat voor die ervaring...... geen controle hebben over jezelf en je laten vallen in een onzichtbare "wolk", de H.G. in handen van God die daar aanwezig is, althans zo wordt dit geloofd.
Maar..... het is een soort aanbidding en ontvangen van geestelijke, onstoffelijke drugs. Er staan dealers op de kansel, die je op zwakke kwetsbare momenten of problemen, aan kunnen spreken: "God houdt van je, kom naar voren met je lasten, Jezus is er voor jou, de H.G. kan je raken, wil je raken en genezen, je bevrijden van demonen". Keer op keer opnieuw.
Dealers, die zelf ook geloven in de goede werking van deze drugs, niet beseffend, dat het drugs zijn!

Ach en als een arts, psycholoog, of vrienden, je omgeving, je niet kunnen helpen en begrijpen, als je je eenzaam voelt, dan is de aantrekkingskracht zo groot: "NAAR VOREN GAAN EN VOOR JE LATEN BIDDEN".
Is er ooit al eens onderzoek gedaan in de neurologie, welke invloed bidden, voor je laten bidden en het vallen in de geest, met je doet? Wat doet het met je hersenen?

Dit is deel 1,
Morgen volgt deel 2, over hoe ik nu zelf tegen deze tongentaal aankijk.

Leefse
Aaltje!





2 opmerkingen:

  1. Ofschoon mijn weg weer anders verliep dan die van jou, is het mentale patroon van wat je beleefd hebt volledig herkenbaar. Verstrikt zitten in een stelsel van gedachten dat je gevangen houdt en wat je goed beschouwd naar het leven staat. Wantrouwen tegen iedereen die je vanuit 'de wereld' nuttige wenken geven. En de worsteling om er met vallen en opstaan weer uit te komen. Maar gelukkig dat het wel kan, zoals uit je blogs blijkt. Heel veel sterkte en wijsheid: je mag er zijn en bent met deze ervaringen van grote betekenis voor lotgenoten. Dat geldt in elk geval voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Ype, wat ben ik blij met je reactie! Jij hebt begrepen wat de Franse uitdrukking aangeeft: "Tout comprendre tout pardonner", alles begrijpen alles vergeven. Geloof me, er zijn ook anderen die menen dat ik onterecht mijn aanklacht heb geuit. Dit is dan hun goed recht, maar ik laat me er niet door van de wijs brengen. En als het jou, als lotgenoot zijnde, herkenning geeft, dan ben ik je daar heel dankbaar voor!
      Hartelijke groeten
      Aaltje.

      Verwijderen